Kiltakoulut reformiin


Mitä on kiltakoulumainen oppiminen?

Kiltakoulut-pedagogiikalle ja toiminnalle on ominaista seuraavat piirteet

  • Vertais- ja tiimioppiminen ja opiskelijoiden ammattitutortoiminta
  • Asiakas- ja projektityöt
  • Digitaaliset oppimis- ja opetusmenetelmät (blogi, facebook jne.)
  • Yrittäjyys ja yritteliäisyys
  • Läpinäkyvä yhteisöllinen tiedon jakaminen
  • Arvioinnin läpinäkyvyys

Kiltakoulut reformiin -hankkeessa tavoitteena on uudistaa Kiltakoulut-toimintamallia ammatillisen koulutuksen reformin mukaiseksi, jolloin ryhmämuotoisesta koulutuksesta siirrytään joustavaan opintojen aloittamiseen, yksilöllisiin opintopolkuihin sekä aikuisten ja nuorten yhteiseen työskentelyyn.

Tavoitteet

  • Rakennetaan opiskelijan ammattitutorin rooli ja polku siten, että ammattitutor-toiminta on mahdollista sekä yksilöllisillä poluilla että suoritusajoilla osana henkilökohtaistamis-prosessia.
  • Kehitetään toimintamallia osaamisperusteisiin ja työelämälähtöisiin YTO-kokonaisuuksiin sekä yhteisten tutkinnonosien integrointia ammatillisiin opintoihin.
  • Laajentaa toimintamallia sekä uusiin oppilaitoksiin että uusille aloille

Toteuttajat

Koulutuskuntayhtymä Tavastia (koordinoija), Salon seudun ammattiopisto, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä Ekami, Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Amisto

Toimenpiteet

  • Muokataan opiskelijoiden ammattitutor-toiminta ja henkilökohtaiset oppimispolut sellaiseksi, että yksilöllisestä etenemistahdista huolimatta tutor-toiminta on mahdollista ja hyödyttää jatkuvan sisäänoton tuomissa ryhmäytymishaasteissa. Ammattitutor-toiminnan kytketään osaksi opintoja.
  • Hyödynnetään jo toimivia YTO-aineiden malleja sekä kehitetään tarvittaessa uusia malleja. Hyödynnetään sähköisiä ympäristöjä integroinnissa.
  • Muodostetaan jo kokeneista Kiltaopettajista mentorointipareja toimintamallin levittämiseksi, koostetaan reformoidusta toimintamallista verkko- ja printtijulkaisu sekä järjestetään Reformoitu Kiltakoulut-päivä.

Tulokset

  • Muodostuu eri aloille sovitettuja aikuiset ja nuoret samaan projektimuotoiseen oppimisympäristöön (työsali, toimisto tai muu alan työympäristöä vastaava) yhdistäviä toimintamalleja.
  • Ammattitutorit toimivat jatkuvan sisäänoton apusisäänheittäjinä työympäristöön työelämän perehdyttäjien roolissa toimivien tavoin.
  • Toimintamallissa digitaalisia välineitä hyödynnetään tarkoituksenmukaisesti: oppimispolun hallinta, oppimista tukevat tehtävät avoimesti verkossa tutkinnon osittain, opiskelijan sähköinen portfolio, verkkokeskustelut.
  • Opettajien osaaminen Yhteisten tutkinnon osien työelämälähtöisiin kokonaisuuksiin on kasvanut. On muodostunut hyväksi todettuja valtakunnallisesti hyödynnettävissä olevia malleja toteuttaa Yhteisten tutkinnon osien integrointia osaamisperusteisesti ja työelämälähtöisesti.
  • Uusilla aloilla uusissa oppilaitoksissa on alkuun lähteviä kiltoja. Samalla on luotu jatkossakin toimiva oppipoika-mestarimalliin perustuva Kiltakoulut-mentorointimalli. Hankkeen aikana on luotu entistä sujuvampi oppipoika-mestari -malliin perustuva mentorointimalli.
  • Kiltakoulut-toimintamallista on selkeä verkko- ja printtidokumentointi, jonka avulla toimintamallista kiinnostunut uusi opettaja pystyy ottamaan ensimmäisiä askeleita kohti kiltamaista toimintaa sekä perehtymään syvällisemmin Kiltakoulut-mallin eri osa-alueisiin.

Rahoittaja

Opetushallitus, 75%

Tutustu kiltamaiseen toimintaan

www.kiltakoulut.fi

Kesto

4.11.2016 – 31.12.2017

Lisätiedot Kiltatoiminnasta ja -hankkeesta

Johanna Rintanen | visualistit | johanna.rintanen@sskky.fi

Pia Kiikeri | hiusala | pia.kiikeri@sskky.fi,

Marja-Liisa Hirvonen | erityisopetus | marja-liisa.hirvonen@sskky.fi

Jaana Nyström | kehittämistoiminta | jaana.nystrom@sskky.fi