Salon seudun ammattiopiston digiloikka


Loikka digimaailmaan, etätyöhön, -opetukseen ja -ohjaukseen tapahtui olosuhteista johtuen hurjaa vauhtia. Opettajat ja koko henkilöstö ovat ottaneet siirtymisen etäopetukseen ja –työhön hienosti vastaan. Etätyövälineiden ja pilvipalveluiden antamat mahdollisuudet etätöissä ja –opetuksessa on otettu rohkeasti käyttöön.

Etäopiskelun aikana on koettu innostuneita kohtaamisia verkossa, sähäköitä verkko-opetustuokioita, aktiivista viestintää puhelimitse ja Wilman välityksellä, toinen toistemme auttamista ja tukemista.

Uskomme, että tästä etäajasta nousee vielä uusia hyviä kehitysideoita ja toimintamalleja tulevaisuuteen!

Hiusalan kokemuksia etäopetuksesta

Tärkeimpänä ohjenuorana etätyössäni pidän, että digilaite on kakkonen, läsnäolo ja oppiminen se ykkönen, kertoo hiusalan opettaja Eveliina Rokka

Hius- ja kauneusalan opettajakolmikon kanssa olemme toimineet siten, että opettaja on paljon ”linjoilla” ja saatavilla. Olemme huomanneet tämän olevan toimiva tapa huolehtia, että opiskelija pysyy hyvin mukana.

Selkeät ohjeet ja päivärutiinit ovat käytössä. Opiskelijan koulupäivä on klo 9-15. Opiskelijan työjärjestys eli ”lukujärjestys” on säilytetty entisellään opettajineen.

Ohjaukselle oma kanava

Hius- ja kauneusalan opintojaksoillemme on perustettu kullekin erilliset WhatsApp-ryhmät. Ääniviestit ovat paljon käytössä. Tämä on erityisesti nuorille tuttu ja lähestyttävä tapa kommunikoida.

Opiskelijan lisätueksi olen tarvittaessa soittanut ja lähettänyt erillisiä ääniviestejä päivän tehtävänannon selkeyttämiseksi. Tämä hetken panostus on saattanut olla ratkaisevaa tehtävien onnistumisen kannalta ja vahvistaa opiskelijan itseluottamusta pärjätä etänä.

Miten ja missä opetetaan?

Tyypillisesti siirrytään aamun WhatsApp-ryhmän kokoontumisen jälkeen päivän sisällön mukaan yhteistuumin jollekin etäkanavalle: kuten Teams, Webex ja Zoom. Digivälineiden käyttö on ollut opiskelijoiden mielestä hauskaa ja he osallistuvat aktiivisesti opetukseen. Tehtävät ja harjoitustyöt kirjataan lähiopetuksessa jo tutuksi muodostuneisiin blogiin ja osaamisen työkirjaan.

Turvallinen ilmapiiri myös etänä

Opetuksessa on käytetty päivän alussa ja lopussa lyhyet hetket vapaalle viestittelylle ja opettajana uskaltauduttu heittäytyä keskusteluihin mukaan, jotta ilmapiiri säilyy lähestyttävänä. Opettajan aito läsnäolo lisää luottamusta ja siten moni tärkeä asia hoituu ja onnistuu.

Opettajan työympäristö

Työnantajalta saatu hyvät ohjeistukset toimia sekä paljon koulutusta etävälineiden käyttöön ja opettajan pedagoginen vapaus on säilytetty, jolloin opetuksesta saa etänäkin järjestettyä monipuolista ja oppimista tukevaa.

Opiskelijoiden etäkampauksia

Visualistien kokemuksia etäopetuksesta

Työskentely Visualisteilla (taideteollisuusalan perustutkinto) on käynnistynyt kiitettävästi. Sitä edisti opiskelijoiden, opettajien ja ammatillisen ohjaajan yhteinen valmentautuminen työskentelyyn. Harjoittelimme koululla Teamsin käyttöä ja sovimme yhteisistä pelisäännöistä, kertoo visualistien opettaja Johanna Lahtinen.

Visujen työskentely perustuu säännölliseen päivärytmiin ja vahvaan yhteisöllisyyden tukemiseen. Työskentely aloitetaan päivittäin klo 9. Tämä yhteinen hetki ja kasvojen näkeminen Teamsissa (Microsoft Teams) on opiskelijoilta saadun palautteen perusteella tärkeää, koska silloin joku oikeasti kysyy päivittäin mitä kuuluu ja mitkä ovat fiilikset.

Opettajan näkökulmasta Lahtinen toteaa, että tämä etätyöskentely on jatkuvaa tuotekehitystyötä. Välillä on vaikea arvioida mikä on riittävän kokoinen tehtävä ja onko sen suorittamistapa mielekäs. Tähän tuotekehitykseen osallistuvat myös opiskelijat. Kysymme päivittäin heidän mielipiteitään tehtävistä.

Opiskelijanäkemys etäopiskelusta

Etäopiskelua koko perheen voimin

Nimeni on Annina Bastman ja aloitin vuoden alussa Liiketoiminnan opinnot Salon seudun ammattiopistolla (Liiketoiminnan perustutkinto, merkonomi). Kotona minulla on kaksi lasta; reippaat 2. luokkalaiset, sekä 12-vuotias balineesi-poika Muru (hänet on melkein pakko mainita, koska osallistuu kissamaisella tavallaan opintoihin...milloin makaa läppärin ja muistiinpanojen päällä, istuu pöydällä arvioiden kirjanpitoani sekä hörppii salaa maitokahviani.) Olen parhaillaan työssäoppimassa Membook Oy:ssä. Hienoa on, että pystyn oppimaan ja hoitamaan työtehtäviä etänä!

Ensimmäisinä päivinä oli omat haasteensa niin yhteyksien kuin ruokahuollon suhteen. Tein lukujärjestyksen jääkaapin oveen, merkkasin välkät ja ruokatunnin koulutehtävien lisäksi. Se helpotti paljon. Sain itselle rauhaa ja pystyi keskittymään omiin opintoihin.

Nyt on jo toinen viikko etäopintoja takana! Päivät sujuvat nyt jo tosi kivasti ja saan itsekin keskityttyä omiin opintoihini.

Yhteydet kuormittuvat välillä, mutta ei niin pahasti kuin alkupäivinä. Kun on tarvinnut apua, niin opettajat ovat ehtineet neuvoa ja luokkakaverit myös. Kivaa tämä toisaalta on, kun ei ole aamuisin kiirettä, eikä tarvitse sukkuloida ympäri Saloa. Yhteisöllisyyttä kuitenkin kaipaa ja koulussa olemista kuin harrastuksiakin.

Muru-kissa osallistuu kissamaisella tavallaan opintoihin.